facebook

Svetlana Tikhanovskaya’s Interview Declared Extremist, Intex-Press Editor-In-Chief Fined

The court declared the interview of Svetlana Tikhanovskaya in the Baranovichi independent newspaper Intex-press to be extremist materials, the Prosecutor General’s Office reports. The video, as well as the electronic and text versions of the interviews published in the newspaper and its website, were declared to be extremist materials.

A copy of the decision was sent to the Ministry of Information to be included in the republican list, as well as to restrict access to the site “for violating the procedure for using the resource and posting information on it, the dissemination of which is prohibited by law.”

Vladimir Yanukevich, the Interfax-Press editor in chief

Earlier, a court in Baranovichi fined editor-in-chief and owner of the Intex-press website Vladimir Yanukevich 20 base units [about BYN 580 / $226 / € 187] for electronic and video versions of the interview with ex-candidate for the 2020 presidential election Svetlana Tikhanovskaya.

He was found guilty of violating media legislation part 5 of Art. 23.5 of the Administrative Code: the dissemination of the information prohibited on internet resources in accordance with legislative acts by the owner of an internet resource not registered as an online publication.

The police also started administrative proceedings against the Intex-press “for the printed version of the interview with Tikhanovskaya” under Part 4 of Art. 23.5 [The dissemination of the prohibited information by mass media]. The publishing house faces up to 200 base units [BYN 5800 / $226,8 / € 1,873 fine] as a legal entity. The case will be considered by the Economic Court of the Brest region in May.

In addition, the police said that it carries out a check under Art. 361 of the Criminal Code of the Republic of Belarus [Calls for action aimed at causing harm to the national security of the Republic of Belarus]. On 28 April, it became known that large retail chains in Baranovichi refused to sell the independent newspaper Intex-press, and Belpochta did not include the newspaper in a subscription catalogue.


Source: TUT.BY

YOU MAY LIKE